MEMAHAMI 5 BAHASA KASIH SAYANG
KUASA KASIH SAYANG:
KUASA
KASIH SAYANG “Dan tidaklah sama ( kesannya dan hukumnya ) perbuatan
yang baik dan perbuatan yang jahat . Tolaklah ( kejahatan yang
ditujukan kepadamu ) dengan cara yang lebih baik ; apabila engkau
berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu ,
dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat
karib ” Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan
diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar , dan tidak
juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang
mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat .
[ Fussilat 41: 34-35]
PENYELESAIAN KONFLIK MASA:
PENYELESAIAN KONFLIK MASA MASA KUANTITI KUALITI
NAFKAH KEPADA ANAK:
NAFKAH
KEPADA ANAK FIZIKAL AKAL EMOSI HATI makan, minum, pakaian, kediaman
pelajaran, ilmu pengetahuan kasih sayang, perhatian iman, kenal Allah,
tujuan hidup
SYARAT AWAL: KASIH TANPA SYARAT:
SYARAT
AWAL: KASIH TANPA SYARAT Kasih sayang perlu diluahkan tanpa
sebarang syarat Tanpa kasih sayang ini , keibubapaan akan hilang
arah tuju dan mengelirukan Terbaik jika dijelaskan dalam bentuk
perbuatan tentang maksudnya TANPA MENGIRA ASET LIABILITI KECACATAN APA
SAHAJA PERBUATANNYA SALAH FAHAM ANTARA BERSIFAT PERMISIF DAN MEMBUAT
KEUTAMAAN “FIRST THINGS FIRST”
THE FIVE LOVE LANGUAGES OF CHILDREN:
THE FIVE LOVE LANGUAGES OF CHILDREN
MENGENAL BAHASA ‘KASIH SAYANG’:
MENGENAL BAHASA ‘KASIH SAYANG’
#1: SENTUHAN FIZIKAL:
#1:
SENTUHAN FIZIKAL Rasulullah sallallaahu ‘ alayhi wa sallam mencium
al- Hasan ibn ‘Ali ketika mana Al- Aqra ’ ibn Habis al- Tamim duduk
bersama dengan baginda . Al- Aqra ’ berkata , “ aku mempunyai
sepuluh orang anak dan tidak pernah mencium mana-mana daripada
kalangan mereka . Baginda merenung beliau dan bersabda , “ Sesiapa
yang tidak mengasihi orang lain tidak akan dikasihi ” [HR al- Bukhari
] BAYI / ANAK KECIL UMUR PERSEKOLAHAN AQIL BALIGH REMAJA DEWASA
MENGENAL BAHASA SENTUHAN FIZIKAL:
MENGENAL
BAHASA SENTUHAN FIZIKAL Tabiat anak mencuit , mengusik rambut ,
memeluk dari belakang , ‘ mengganggu dengan gangguan fizikal ’
Gemar memeluk soft toy , ‘ bantal busuk ’ atau kain SUAMI (BAPA)
ISTERI (IBU) ANAK
SARANAN:
SARANAN
Ucapan bersama jabat dan mencium tangan , memeluk dan merendahkan
kedudukan diri jika anak kecil Berikan anak memegang ‘ teman
istimewa’nya seperti soft toys atau sapu tangan Gosok kepala
untuk menenangkan anak yang tertekan Tanya anak sama ada dia
gembira dipeluk dan dicium Mengusap dan mencium anak sama ada
semasa berpisah untuk ke sekolah atau semasa tidur Menggosok
belakang dan kepala semasa anak menceritakan masalah Selepas
mendisiplinkan anak , sentuh dan peluk dia untuk mengesahkan
kasih sayang sebagai asas teguran Sesak-sesakkan diri di celah sofa
bersama anak semasa mahu menonton televisyen Memberikan hadiah
yang bersifat sentuhan , seperti anak patung , selimut dan tuala
kecil Berekreasi yang membabitkan banyak sentuhan fizikal Semasa
anak sakit , banyakkan sentuhan Cium dan peluk walaupun dirasakan
sudah terlalu ‘ dewasa ’
#2: PERKATAAN:
#2:
PERKATAAN KUASA PERKATAAN Anas bin Maalik radhiyallahu ‘ anhu berkata
, Rasulullah sallalaahu ‘ alayhi wa sallam melintasi sekumpulan
kanak-kanak lalu memberi salam kepada mereka [HR Muslim] Kata-kata
pujian Memuji anak Memuji perbuatan anak Kata-kata galakan Menanam
motivasi ( komunikasi di peringkat emosi ) Kata-kata bimbingan
Mengenalpasti perbuatan positif Nama saya ‘ Jangan ’
MENGENAL BAHASA PERKATAAN AFIRMATIF:
MENGENAL
BAHASA PERKATAAN AFIRMATIF Anak mempunyai ungkapan perkataan yang
matang Mudah murung dan hilang minat dengan apa-apa aktiviti
Selalu mengungkapkan perkataan-perkataan negatif terhadap adik
beradiknya Sangat terkesan dengan leteran atau teguran yang tajam
SARANAN:
SARANAN
Selitkan nota pujian di dalam buku , bekas makanan dan lain-lain
Biasakan membuat pemerhatian terhadap tindak tanduk anak , dan
berikan pujian secara spesifik terhadap perbuatan itu . Tanya anak
apakah cita-citanya apabila dewasa , dan berikan galakan untuk
mencapai cita-cita itu dan suarakan keyakinan bahawa dia akan
menjadi yang terbaik Rakamkan secara audio atau video, ucapan-ucapan
anda misalnya semasa sambutan ulangtahun kelahiran , hari mendapat
keputusan peperiksaan , menang dalam acara sukan dan lain-lain.
Telefon ke rumah sekadar untuk memberitahu anda sayangkan dia
Pamerkan hasil kerja mereka seperti lukisan dan sajak di bahagian
rumah yang sesuai dan nyatakan penghargaan anda terhadapnya
Apabila anak melakukan kesalahan , jelaskan bahawa anda memahami
niatnya yang baik di sebalik perbuatan itu
#3: MASA BERKUALITI:
#3:
MASA BERKUALITI “ Maka ketika Anaknya itu sampai ( ke peringkat
umur y ang membolehkan dia ) berusaha bersama-sama dengannya , Nabi
Ibrahim berkata : " Wahai anak kesayanganku ! Sesungguhnya aku
melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu ; maka
fikirkanlah apa pendapatmu ?". Anaknya menjawab : " Wahai ayah,
jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu ; Insya Allah, ayah akan
mendapati daku dari orang-orang yang sabar “ [Al- Saaffaat 37: 102]
MENGENAL BAHASA MASA BERKUALITI:
MENGENAL
BAHASA MASA BERKUALITI MASA BERKUALITI : PERHATIAN YANG FOKUS Cabaran
di antara kuantiti masa dan kualiti masa Anak suka berdampingan ,
mencari sebab untuk ‘ menempek ’ dan ‘ nak ikut ’ Apa yang dibuat
tidak penting , asas utama ialah melakukannya bersama Bersaing
dengan skrin ( televisyen , komputer , telefon dan lain-lain) Positive
eye contact Berkongsi idea melalui perbualan berkualiti Kuasa
bercerita Merancang masa berkualiti
SARANAN:
SARANAN
Tidak semestinya aktiviti ‘ rasmi ’ yang terancang , sebaliknya ajak
anak membasuh kereta bersama , mengemas rumah atau menyiram
pokok bunga Memandang mata anak semasa dia menceritakan sesuatu
Tanya sesuatu tentang aktiviti harian anak yang jawapannya bukan YA
atau TIDAK Ajak ke kedai untuk bermain dengan
permaianan-permaianan yang menarik tanpa maksud untuk membelinya ‘
Berdating ’ dengan anak , terutamanya bapa dengan anak perempuan
Semasa bercuti , jangan bergantung kepada permainan dan hiburan
untuk menceriakan anak-anak . Belajar menceriakan mereka dengan
diri kita Luangkan masa untuk menidurkan anak-anak bersama
bedtime story , berbual tentang aktiviti harian dan jadikan ia
rutin harian Temankan anak membuat kerja sekolah atau buat kerja
pejabat bersama-sama dengan mereka Semasa hari hujan , buka album
gambar semasa anak kecil dan berbual tentang gambar-gambar itu
#4: HADIAH:
#4:
HADIAH Sabda Rasulullah sallallaahu ‘ alayhi wa sallam : “
Bertukar-tukar hadiah , nescaya kamu akan saling berkasih sayang ”
[al- Bukhari di dalam al- Adab al- Mufrad ] HADIAH vs RASUAH Hadiah
yang betul diberi bukan sebagai upah
MENGENAL BAHASA HADIAH:
MENGENAL
BAHASA HADIAH Jangan jadikan hadiah sebagai gantian kepada
kekurangan secara segera (out station, pasangan bercerai dll ) Upah
mesti disebut upah , bukan hadiah Anak kategori ini , menghargai
balutan , menjaga dan mempamerkannya dengan bangga Hadiah dimulakan
dengan kecukupan emosi Gejala anak-anak merosakkan hadiah ( tidak
menghargainya ) Ada anak yang minat dengan cerita , ada yang minat
dengan cenderamata Berhikmah semasa membeli permainan untuk
dijadikan hadiah Hadiah dibalut untuk menghasilkan pengalaman
manis membuka bungkusan pembalut hadiah
SARANAN:
SARANAN
Apabila keluar bersama anak , sentiasa bawa bekalan gula-gula
atau snacks untuk dijadikan hadiah apabila sesuai Semasa
berjauhan , poskan hadiah dengan nama anak di bungkusan Buatkan
kupon hadiah sendiri untuk dihadiahkan kepada anak , misalnya “
Percuma Aiskrim ”, “ Percuma Kisah Menarik Sebelum Tidur ”, “30
Minit Tambahan Masa Bermain ” Hadiahkan anak-anak lagu khusus
untuk mereka Gantikan hadiah harijadi yang mahal dengan majlis
sambutan di tempat yang menarik Berikan hadiah daripada bahan
semulajadi seperti bunga kering , batu yang dicat dengan cantik
dan lain-lain Menabung untuk hadiah Menggunakan carta bintang ( star
chart ) untuk dapatkan hadiah
#5 KHIDMAT BAKTI:
#5
KHIDMAT BAKTI Sahl Ibn Sa’d berkata , “ Rasulullah sallallaahu ‘
alayhi wa sallam telah dibawakan bekas air untuknya dan ketika
itu di sebelah kanan baginda ada seorang budak , manakala orang
dewasa berada di kiri . Selepas minum , baginda sallalaahu ‘ alayhi
wa sallam bertanya kepada budak itu , “ Adakah engkau benarkan
aku memberi minuman ini kepada orang-orang dewasa sebelum
kuberikan kepadamu ? Budak itu menjawab , “ Saya tidak akan
melepaskan hak saya untuk minum langsung selepasmu ” Lalu baginda
sallallaahu ‘ alayhi wa sallam memberikan air berkenaan kepadanya ”
[al- Bukhari ]
MENGENAL BAHASA KHIDMAT BAKTI:
MENGENAL
BAHASA KHIDMAT BAKTI Keibubapaan dan kekeluargaan adalah
berorientasikan khidmat bakti , dengan nilai KASIH SAYANG sebagai
asas Jangan salah nilai – merosakkan makna ‘ bantuan ’ Menampung
ketidak upayaan anak , bukan memanjakan mereka Tujuan besarnya
adalah untuk membentuk role model . Membantu pendewasaan diri
Berusaha bertanya “ apakah si anak rasa yang kita sayangkannya ”
Sesuaikan dengan tahap umur Mengubah sikap anak-anak dengan
mengubah sikap ibu bapa ( behaviour modification) Meningkatkan
hospitaliti , mengajak anak membantu melayan tetamu Anak dalam
kategori ini , apabila meminta bantuan , berasa amat disayangi
apabila dibantu tanpa perlu bantuan itu selesai dengan sempurna
SARANAN:
SARANAN
Bantu anak-anak dengan kerja sekolah mereka Sediakan kuih atau
apa-apa makanan kegemaran anak semasa dia menempuh kesukaran
atau kesedihan Jangan hanya menyuruh anak tidur , sebaliknya
angkat mereka , baringkan dan selimutkan . Bantu anak memilih
pakaian untuk ke sekolah atau keluar bersiar-siar Bangun awal
dan gemparkan anak-anak dengan sarapan kegemaran mereka Apabila
anak sakit , berusaha menyediakan untuk mereka filem kegemaran ,
sup yang mereka suka atau membacakan kisah favourite mereka
Perkenalkan anak dengan rakan anda atau ahli keluarga yang boleh
membantunya belajar bermain bola, membuat layang-layang dan
lain-lain Siapkan beg rekreasi mereka apabila keluar bermusafir
KAEDAH MENGENALI BAHASA KASIH SAYANG ANAK:
KAEDAH MENGENALI BAHASA KASIH SAYANG ANAK
BACAAN TAMBAHAN:
BACAAN
TAMBAHAN Pendidikan Anak-anak Dalam Islam oleh Abdullah Nasih Ulwan
Menjadi Pasangan Paling Bahagia oleh Cahyadi Takariawan , Arkan
Publishing, Bandung Psikologi Rasulullah SAW Dalam Berinteraksi
Dengan Masyarakat oleh Dr. Basri Ibrahim, Al- Hidayah Publication
Between Parent and Child oleh Dr. Haim G. Ginott , Three Rivers Press,
NY The Five Love Languages of Children oleh Gary Chapman dan Ross
Campbell, Northfield Publishing, Chicago The 7 Habits of Hight Effective
Families oleh Stephen R. Covey, St. Martin's Griffin
No comments:
Post a Comment