Sempena Cuti tahun baru Cina, kami bekalkan dalam blog ini kepada ibu bapa agar dapat sebut selalu nama Allah. Sama-sama kita tingkatkan ilmu untuk mendidik anak-anak kenal Allah. Berikut adalah pengisian ilmu yang bermanfaat daripada ulama' terbilang iaitu almarhum Dr Abd Karim Zaidan..Memanjangkan amal jariah dan umur iman beliau yang telah banyak berjasa kepada umat Islam sedunia memahami Islam..
Tauhid
Oleh: Al marhum Ustadz Dr. Abdul Karim Zaidan
Kalimah tauhid membawa pengertian
mengetahui, berikrar, mengakui dan mempercayai bahawa sesungguhnya
sesembahan yang benar dan berhak disembah adalah Allah Subhanahu Wa
Ta’ala semata-mata. Selain dari-Nya, sama sekali tidak benar dan tidak
berhak disembah. Penghayatan kalimah itu meliputi bersumpah dengan hati,
menyatakan dengan lidah dan membuktikan dengan perbuatan.
Tauhid ar-Rububiyyah dan Tauhid Uluhiyyah
Tauhid ar-Rububiyyah berarti beri’tiqad
bahwa Allah Subhanahu Wa Ta’ala bersifat Esa, Pencipta, Pemelihara dan
Tuan sekalian alam.
Tauhid al-Uluhiyyah pula berarti membuat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala saja sebagai sembahan yang selalu dipatuhi.
Pengertian lanjut Tauhid ar-Rububiyyah
Antara pengertian kalimat Rabb (رب) adalah Tuan, pemiliki, Pencipta, Penguasa, Pendidik, Pengasuh, Penjaga dan Otoritas.
Allah bersifat Mutlak
Manusia, jika dia bersifat seperti
memiliki dan berkuasa, maka sifatnya itu sementara.
Segala sesuatu di
alam ini milik Allah.
Apa yang dimiliki makhluk hanyalah bersifat
pinjaman dan majaz (kiasan).
Hanya Allah sebagai Rabb al-’Alamin (Rabb
sekalian alam) dan memiliki segala sifat kesempurnaan.
Dengan
sifat-sifat-Nya yang Maha Sempurna mengakibatkan seluruh makhluk
bergantung kepada-Nya, memerlukan pertolongan-Nya dan berharap
kepada-Nya.
Manusia, jika dia cerdik, cerdas dan
pandai, maka semuanya itu datang dari Allah.
Segala kekayaan dan
penguasaan manusia bukanlah miliknya yang mutlak tetapi datang dari
Allah.
Manusia dijadikan hanya sebagai makhluk. Mereka tidak memiliki apa-apa melainkan setiap kuasa, tindak-tanduk, gerak
nafas dan sebagainya datang dari Allah.
Allah, Dialah Maha berkuasa, mencipta,
menghidup dan mematikan.
Dia berkuasa memberikan manfaat dan mudharat.
Jika Allah ingin memberikan manfaat dan keuntungan kepada seseorang,
tiada siapa mampu mencegah atau menolaknya. Jika Allah ingin memberikan
mudharat dan keburukan kepada seseorang seperti sakit dan susah, tidak
ada yang boleh menghalangi atau mencegahnya.
Jadi hanya Allah saja yang berkuasa untuk memberikan manfaat atau mudharat.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
وإن يمسسك الله بضر فلا كاشف له إلا هو وإن يمسسك بخير فهو على كل شيء قدير
Jika Allah menimpakan sesuatu
kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya
melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka
Dialah Yang Mahakuasa atas segala sesuatu. “(Surah Al-An’am: 17)
Dengan sifat-sifat Allah tersebut, maka
timbullah kesan tauhid kepada seseorang. Dia hanya takut kepada Allah,
dan berani untuk bertindak melakukan sesuatu kerana keyakinannya kepada
Allah.
Manusia fakir
Manusia di dunia ini bersifat fakir (tidak memiliki apa-apa), sebaliknya amat memerlukan pertolongan Allah.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala di dalam Al-Hadits Al-Qudsi:
"Hai manusia, kamu semua berada di dalam
kesesatan kecuali mereka yang Aku berikan taufiq dan hidayah kepadanya.
Kerana itu mintalah hidayah dari-Ku.
Hai manusia, kamu semua lapar, kecuali mereka yang aku berikan makan, maka mintalah rezeki dari-Ku.
Hai manusia, kamu semua telanjang kecuali mereka yang Aku berikan pakaian. Jadi mohonlah pakaian dari-Ku."
Sifat fakir dan sifat Kaya
Berhajatkan sesuatu adalah sifat semua
makhluk. Manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan makhluk lain berhajatkan
kepada Allah. Jadi semua makhluk bersifat fakir.
Allah Maha Kaya. Dia tidak memerlukan
sesuatu. Jika manusia memiliki keyakinan ini maka dia akan selalu
berbaik sangka terhadap Allah.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
يا أيها الناس أنتم الفقراء إلى الله والله هو الغني الحميد
"Hai manusia, kamulah yang berkehendak
kepada Allah, dan Allah, Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan
sesuatu) lagi Maha Terpuji. “ (Surah Fathir: 15)
Fakir adalah sifat yang zati bagi setiap makhluk ciptaan Allah. Kaya adalah sifat yang zati bagi al-Khaliq (Pencipta).
Dalil-Dalil Tauhid ar-Rububiyyah
Banyak dalil menunjukkan bahawa Allah itu Maha Esa dan tiada sesuatu menyamai Allah dalam hal Rububiyyah.
Di antaranya:
1. Lihatlah pada tulisan di papan hitam,
sudah pasti ada yang menulisnya. Orang yang berakal sehat akan
mengatakan bahawa setiap sesuatu pasti ada pembuatnya.
2. Semua benda di alam ini, dari
sekecil-kecilnya sampai sebesar-besarnya, menyaksikan bahawa Allah itu
adalah Rabb al-’Alamin. Dia berhak ke atas semua kejadian di alam ini.
3. Susunan alam yang mengkagumkan, indah
dan tersusun rapi adalah bukti Allah Maha Pencipta. Jika alam boleh
berkata-kata, dia akan menyatakan bahawa dirinya makhluk ciptaan Allah.
Orang yang berakal sehat akan mengatakan bahawa alam ini dijadikan oleh
satu Zat Yang Maha Kuasa, iaitu Allah. Tidak ada orang yang berakal sehat
akan menyatakan bahawa sesuatu itu akan terjadi dengan sendiri.
Begitulah hebatnya Ilmu Allah. Pandanglah saja pada kejadian manusia dan fikirkanlah betapa rapi dan seni ciptaan-Nya.
Ada seribu satu macam ciptaan Allah yang
memiliki sifat yang berbeza-beza antara satu sama lain.
Semuanya
menunjukkan bahawa Allah adalah Rabb yang Maha Bijaksana.
Fitrah manusia mengakui Rububiyyah Allah
Berikrar dan mengakui akan Rububiyyah
Allah adalah suatu hal yang dapat diterima. Fakta ini terlintas dalam
setiap fitrah manusia. Meskipun seseorang itu kafir, namun jauh di lubuk
hatinya tetap mengakui Rububiyyah Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
ولئن سألتهم من خلقهم ليقولن الله فأنى يؤفكون
"Dan jika kamu menanyakan mereka tentang:
Siapakah pencipta mereka? Nescaya mereka menjawab: Allah. Maka
bagaimanakah mereka dapat dipalingkan dari menyembah Allah? " (Surah
Az-Zukhruf: 87)
ولئن سألتهم من خلق السماوات والأرض ليقولن خلقهن العزيز العليم
"Dan jika kamu menanyakan mereka tentang:
Siapakah pencipta langit dan bumi? Nescaya mereka menjawab: Semuanya
diciptakan oleh Yang Maha Perkasa dan Maha Mengetahui" (Surah
Az-Zukhruf: 9)
Tidaklah susah untuk membuktikan
Rububiyyah Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Fitrah setiap insan adalah
buktinya. Manusia yang mensyirik dan mengkufurkan Allah juga mengakui
ketuhanan Allah Yang Maha Pencipta.
Al-Quran mengakui adanya Tauhid ar-Rububiyyah di dalam jiwa manusia
Al-Quran mengingatkan bahawa fitrah atau jiwa manusia memang telah memiliki rasa ingin mengakui Allah Rabb al-’Alamin.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
قالت رسلهم أفي الله شك فاطر السماوات
والأرض يدعوكم ليغفر لكم من ذنوبكم ويؤخركم إلى أجل مسمى قالوا إن أنتم إلا
بشر مثلنا تريدون أن تصدونا عما كان يعبد آباؤنا فأتونا بسلطان مبين
"Mengatakan rasul-rasul mereka: "Apakah
ada keraguan terhadap Allah, Pencipta langit dan bumi? Dia menyeru kamu
untuk memberi ampunan kepadamu dari dosa-dosamu dan menangguhkan
(siksaan) mu sampai masa yang ditentukan?" Mereka berkata: "Kamu tidak
lain hanyalah manusia seperti kami juga. Kamu menghendaki untuk mencegah
kami dari apa yang selalu disembah nenek moyang kami, kerana itu
datangkanlah kepada kami bukti yang nyata" (Surah Ibrahim: 10)
وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلما وعلوا فانظر كيف كان عاقبة المفسدين
"Dan mereka mengingkarinya kerana
kezaliman dan kesombongan (mereka) pada hal hati mereka meyakini
(kebenaran) nya. Maka perhatikanlah betapa kesudahan mereka yang berbuat
kebinasaan“(Surah An-Naml: 14)
Penolakan dan default sebagian manusia
untuk mengakui keberadaan Allah sebagai al-Khaliq (Sang Pencipta),
sebenarnya didorong oleh perasaan sombong, keras kepala (‘inad) dan
keras hati. Faktanya, fitrah manusia tidak dapat kosong dari memiliki
perasaan mendalam yang mengakui keberadaan al-Khaliq.
Jika fitrah manusia bersih dari sombong,
keras kepala, keras hati dan selaput-selaput yang menutupinya, maka
secara spontan manusia akan terus menuju kepada Allah tanpa bersusah
payah untuk melakukan apapun pilihan. Langsung lidahnya akan menyebut
Allah dan meminta pertolongan dari-Nya.
Telatah manusia, ketika berada di
saat-saat genting, tidak akan terfikirkan dan terlintas sesuatu di
hatinya kecuali Allah saja. Ketika itu segenap perasaan dan fikirannya
dipusatkan kepada Allah semata-mata.
Benarlah firman Allah Subhanahu Wa
Ta’ala:
وإذا غشيهم موج كالظلل دعوا الله مخلصين له الدين فلما نجاهم إلى البر فمنهم مقتصد وما يجحد بآياتنا إلا كل ختار كفور
"Dan ketika mereka dilambung ombak yang
besar seperti gunung, mereka menyeru Allah dengan keikhlasan kepada-Nya,
maka ketika Allah menyelamatkan mereka lalu sebahagian dari mereka tetap
berada di jalan yang lurus. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat
Kami selain orang yang tidak setia lagi ingkar" (Surah Luqman: 32)
Sesungguhnya permasalahan mengenai
keberadaan Allah adalah mudah, jelas, terang dan nyata. Keberadaan Allah
terbukti dengan dalil yang banyak dan beragam.
Ins sha Allah akan bersambung Tauhid al-Uluhiyyah
Sumber: Dr. Abdul Karim Zaidan, Usul Ad-Da’wah.
Sumber: Dr. Abdul Karim Zaidan, Usul Ad-Da’wah.
No comments:
Post a Comment